לאן נעלם סולר בשווי של למעלה ממיליון ש"ח, וכיצד נתפסו לבסוף הגנבים?
כנופייה מאורגנת הצליחה לשאוב מדי לילה למעלה מאלף ליטרים של סולר מאוטובוסים שעמדו בחניון במרכז הארץ ● חקירה ממושכת של חברת "אביר מודיעין וביטחון" פיענחה את שיטת הפעולה, ואפשרה מעצר של העבריינים ● יניר מלך, מנכ"ל החברה: "אנחנו עובדים עד שמפצחים"
חניון אוטובוסים הוא מקום שיש בו סחורה בשווי כספי גבוה: הסולר במיכלים של כלי הרכב הגדולים. חניון אוטובוסים גם עלול להוות פרצה שקוראת לגנב, כפי שגילתה חברה גדולה ומוכרת בתחום. ליתר דיוק, בחברת האוטובוסים התעורר חשד לגניבה של סולר, אולם פרט לתחושה המטרידה ראשי החברה לא הבינו איך נעלם הנוזל היקר, האם באמת מתבצע פשע ומי אחראי לכך.
על-מנת לקבל תשובות ודאיות, פנתה החברה בסוף 2024 ל"אביר מודיעין וביטחון". יניר מלך, מנכ"ל "אביר", זיהה מיד מספר אתגרים משמעותיים: האוטובוסים עמדו בחניון שלא נמצא בבעלות חברת האוטובוסים, העובדים במתחם אינם של החברה, אין לה גישה למערך מצלמות האבטחה במקום ובנוסף מערך השמירה בחניון שייך אף הוא לגורם חיצוני.
עוד אתגר בדרך לגילוי האמת יצרה צפיפות החנייה במתחם. כשבין אוטובוס לאוטובוס מפריד בסך הכל חצי מטר, מצלמות אבטחה שמכסות את החניון לא מסוגלות להבחין במתרחש בקרבת כל כלי רכב. בחניון הלילה ממילא מסתובבים אנשים רבים – צוות הניקיון, מתדלקים ועוד – ולכן נדרש פתרון אחר.
אוטובוסים מוסווים וציוד טכנולוגי מתוחכם במיוחד
יניר מלך מתאר קושי ייחודי נוסף בחקירה המורכבת: "נהג אוטובוס זה כמו טייס. האוטובוס עצמו לא מעניין אותו. בסוף היום הוא משאיר את האוטובוס בחניון, נכנס לרכב הפרטי שלו וחוזר הביתה". למרות המורכבות, הבטיח מלך לבעלי חברת האוטובוסים שהתעלומה תיפתר – וכך היה.
פעולה אחת של "אביר מודיעין וביטחון" הייתה להחדיר לחניון אוטובוסים שהוסוו כאוטובוסי החברה, לאחר שהותקנו בהם אמצעים מתקדמים. בנוסף נעזרו אנשי אביר בציוד טכנולוגי חכם, שכמובן לא ניתן לפרט לגביו. החברה הביאה לידי ביטוי גם יכולות מודיעיניות, ולא פחות חשוב – אורך רוח.
בתום 7 חודשי חקירה מאומצת, אביר פיצחה את המקרה: צוות עובדי ניקיון במתחם הוא זה ששאב בכל לילה סולר מהאוטובוסים הרבים. הממצאים הצביעו על התחכום של העבריינים, שהקפידו לשאוב בדיוק 50 ליטר מכל אוטובוס – כך שהחוסר כמעט ולא הורגש, ובמקביל נשמרה אחידות בין כלי הרכב (כדי שלא ייווצר מצב שבו לחלק מהאוטובוסים צריכת דלק חריגה, שמהווה נורת אזהרה).
4 לפנות בוקר, כביש 6, הרכב של גנבי הסולר נוסע ב-160 קמ"ש
השלב הבא בחקירה היה להבין כיצד מוצא הסולר מהאתר. גם החלק הזה בפשע המאורגן התאפיין בתחכום, ובמקביל בפעולה חסרת מעצורים (וחסרת אחריות). חברת אביר גילתה כי ברכב ההסעות שהביא את צוות המנקים (והשואבים) לחניון מותקן מיכל גדול. המיכל רותך לרכב בחלקו האחורי, כשמחוברים אליו גם צינורות וגם מודדים, על-מנת לוודא שנשאבת כמות הסולר המדויקת.
בניסיון להתחקות אחרי הרכב לאחר היציאה מהמתחם, תיעדה אביר נסיעה פרועה במיוחד, במהירות של לא פחות מ-160 קמ"ש בכביש 6 באמצע הלילה (עם אלפי ליטרים של סולר בתוך הרכב…). באופן טבעי לא ניתן היה להיצמד לרכב, אולם הוא תועד נכנס לישובים בפזורה הבדואית בדרום כגון כסייפה וחורה.
"הם היו חכמים מאוד, אבל לא הכירו את אביר"
לאחר איסוף כל הראיות לגניבת הסולר, פנה יניר מלך למשטרת ישראל. שוטרי תחנת רמלה הגיעו לחניון במסווה של חיפוש שב"חים, על-מנת למנוע חשיפה של החקירה הסמויה במקרה שלא ניתן יהיה לבצע מעצרים. בפשיטה, שבוצעה בשיתוף פעולה של "אביר" עם המשטרה, נתפסו על חם 2 בגירים ו-4 קטינים כשהם שואבים סולר במקביל מהאוטובוסים, וכשכל הצינורות פרוסים על הקרקע ומובילים אל רכב ההסעות שלהם.
ההיקף הכולל של גניבת הסולר מוערך בלמעלה ממיליון ₪. "הפושעים היו חכמים מאוד והפגינו יכולות גבוהות", אמר מלך בתום המעצר, "מה שהפיל אותם זה שהם לא הכירו את אביר". הוא ציין שבחקירה באו לידי ביטוי יכולות המודיעין הייחודיות של החברה, האפשרות לבצע פעולות מורכבות בתקציב נמוך וכתוצאה מכך היכולת לפעול באורך רוח במשך חודשים. "אנחנו עובדים עד שמפצחים", סיכם מלך.