יבוא מקביל

בעבר יבוא של מוצרים מקוריים היה אפשרי רק על יד יבואנים רשמיים של אותו מוצר. הרפורמות בתחום היבוא, שהחל בשנים האחרונות הביא ליבוא מקביל, הידוע גם בשם "יבוא פרללי" הינו ייבוא של מוצרים מקוריים על ידי יבואנים שאינם יבואנים רשמיים של אותו מוצר. אנו עדים היום ליבוא מקביל שמביא לא פעם להורדת המחירים.

יבוא מקביל טוב או רע?

יבוא מוצרים מקביל עושה טוב לתחרות זאת אין ספק והצרכנים הם המרוויחים מכך, ניתן לומר שהמונופול של היבואנים הרשמיים הסתיים. בעבור היבואן הרשמי, היבוא המקביל הוא רע. היבואן הרשמי יטען כי הוא זה המשקיע כספים רבים בפרסום המותג המסייעים להחדרת המוצר. והיבואן המקביל נהנה מפירות עבודתו. בנוסף, טענה אחרת היא שהיבוא נעשה ללא כל פיקוח, וללא צורך לעמוד בתנאים כלשהם מטעם היצרן כשם שליבואן הרשמי מחייב לעמוד בתנאים שהוכתבו לו מטעם היצרן. וזאת לעיתים גם תוך הטעיית לקוח ותחרות בלתי הוגנת.
מבחינת הצרכן, תחרות זו טובה מאחר שהוא מקבל אפשרות לרכוש את אותו המוצר במחיר זול יותר מהיבואן המקביל, כך שלעיתים הפרשי המחיר הוא של עשרות אחוזים. מבחינת הצרכן, היבוא המקביל מביא לתחרות מחירים ושבירת המונופול, ופותח את השוק לתחרות בריאה אשר מורידה את המחיר של המוצר.

עד לפני כמה שנים יכולנו לקנות כל מוצר מיובא מהיבואן הרשמי בלבד, הוא שקבע את המחיר ולמעשה יצר ריכוזיות במשק ומנע תחרות חופשית. ישנם יבואנים רשמיים שמונעים גישה של צרכנים ישראלים לרכישת מוצרים באינטרנט, תופעה המכונה Geo-blocking. גולש מישראל שניסה לקנות באינטרנט נחסם לאחר שהאתר מזהה כי ה- IP הוא של מחשב מישראל. מטרת הGeo-blocking-
היא שהצרכן יקנה רק דרך ערוצי ההפצה של היבואן ולא ברכישה באינטרנט.

לסיכום

אין ספק שפתיחת השוק לתחרותי בכל התחומים היא רווח של הצרכנים. השוק שהופך לביזורי, תורם לירידת מחירים משמעותית, ואנו נהנים מצרכנות הוגנת.
עם זאת, לצד התחרות והיתרונות הרבים שהיא מביאה , ישנם גם חסרונות. יבוא מקביל מביא מוצרים שלא תמיד באיכות טובה, בתקינות המוצרים ובאחריות עליהם.. לא פעם קונים שניסו לממש אחריות וגילו כי לא ניתן לממש את האחריות. פתיחת השוק הישראלי למסחר חופשי מהווה תחרות בריאה בשוק, עם זאת חשוב שתהיה בקרה על איכות המוצרים שנכנסים לארץ, על ידי בדיקות תקינות של מכון התקנים ופיקוח מעוגן בחוק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *