מדיטציה קבוצתית

איך תרגול מדיטציה יכול לעזור לנהל מערכות יחסים טובות יותר?

מאת: אירנה פורט

 

"לא טוב היות האדם לבדו", זה משפט שכולנו מכירים, ורובנו גם מאמינים בו מאוד. הצורך לאהוב ולהיות נאהבים הוא אנושי ובסיסי, אך לצד כל הטוב שאהבה מכניסה לחיים, היא גם יכולה לערער את היסודות שלנו, להציף היבטים שונים באישיות שלנו, שאנחנו פחות אוהבים, ולעיתים לייצר המון כעסים, תסכול, קנאה ואכזבה.

האנשים הקרובים אלינו ביותר, אלו שאנחנו הכי אוהבים וסומכים עליהם, הם גם אלו שיש להם את הכוח הכי גדול לפגוע בנו, לעורר את ה"שדים" שלנו ואפילו, לפעמים, להוציא אותנו מדעתנו. ההבנה הזאת יכולה להיות מפחידה ומאיימת, אך חשוב לבחון אתה גם מזווית אחרת, חיובית יותר. מערכת יחסים זוגית היא הזדמנות לבחון דברים בעצמנו, ללא שיפוטיות או כעס, אלא מתוך רצון להשתפר ולהפוך לגרסה טובה יותר שלנו – גם בשבילנו וגם בשביל החצי השני שלנו.

"אני בסדר, אתה בסדר"

מהרישי מהש יוגי, מייסד תכנית המדיטציה הטרנסנדנטלית, לימד רבים בכל העולם את העקרונות שיכולים להכניס לחיים אושר, יציבות, אהבה ובעיקר קבלה של עצמנו ושל אחרים סביבנו. לאחר שלמד מתמטיקה ופיזיקה באוניברסיטה, הוא החליט לפנות לכיוון שונה לגמרי וזכה לאהדה בינלאומית הודות ליכולתו להפוך את תרגול המדיטציה העתיק והתובעני, לכזה שמתאים לכולם.

באחד מנאומיו המפורסמים, הוא אמר כי רק מי שמממשים באופן מלא את הפוטנציאל שלהם, יוכלו להעניק את אותו פוטנציאל לאחרים. "אם אדם משתמש ברבע מהפוטנציאל שלו, אז רק רבע מהפוטנציאל הזה יבוא לידי ביטוי במערכות היחסים שלו. אם אני לא יכול להגשים את עצמי, איך אוכל לתת את המרב לאחרים?"

בהמשך דבריו, מהרישי הדגיש כי המפתח למערכות יחסים מוצלחות הוא קודם כל לפתח את עצמנו. רק כוס מלאה שעולה על גדותיה יכולה להעניק מעצמה לסביבתה, או במילים אחרות, נורה שמכוסה באבק תקרין לסביבתה מעט אור. "כשאנחנו מעניקים לעצמנו את המקסימום, אז באופן טבעי וספונטני אנו יכולים לתת וגם לקבל מהצד השני. זו הזרימה הבלתי מוגבלת של אהבה שעוברת בין כולנו".

טכניקה קלה מאד לשיפור הזוגיות ויחסי האנוש

מושגים כמו "מדיטציה" יכולים להיראות לחלק מהאנשים כרוחניים ומרוחקים מדי מאופי החיים שלהם, אולם בשנים האחרונות, גם מדענים, רופאים, מורים ופסיכולוגיים, מבינים איזה פוטנציאל טמון בתרגול הזה לשיפור הבריאות וההתנהלות של כולנו.

יותר מ-600 מחקרים מדעיים שנערכו לאורך השנים על טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית, קבעו כי מדובר בכלי המשפיע  לטובה על תחומים רבים בחיינו – נפשיים וגופניים –  מהורדה של לחצים וחרדות, דרך שיפור הדימוי העצמי והבטחון הפנימי, חשיבה יותר אינטליגנטית ויצירתית ועד להתמודדות עם פוסט טראומה, דיכאון והתמכרויות.

בנוסף, כאמור, מדובר בתרגול שלא כרוך בריכוז, ניקוי הראש ממחשבות, או אפילו התכוונות או מאמץ. המדיטציה הטרנסנדנטלית היא טכניקה של 'עשה זאת בעצמך'. מתרגלים אותה באופן עצמאי, אחרי שלומדים זאת בקורס קצר. במסגרת התרגול חלה רגיעה עמוקה – גופנית ונפשית – שמאפשרת לגוף לנקות את עצמו באופן טבעי ממתח, לחצים ועייפות, שהם המקור לבעיות אישיות וחברתיות רבות.

מחקרים מדעיים מוכיחים שזה אכן עובד

במחקר מסוג מטא אנליזה שנערך ב-2014 ופורסם בכתב העת

The journal of Alternative and Complimentary Medicine

ניתחו נתונים מ-16 מחקרים, על יותר מ-1,200 בני אדם. במחקר הזה, ניסו להבין כיצד תרגול מדיטציה טרנסנדנטלית באמת משפיע על מי שמתמודדים עם חרדה, אחד האתגרים הנפוצים שמשפיעים על רבים מאיתנו ובוודאי גם על מערכות היחסים שלנו.

במחקר הזה בדקו את ההבדל בין מי שתרגלו מדיטציה טרנסנדנטלית באופן קבוע לבין מי שקיבלו טיפול מסורתי לחרדה, שכלל תרופות וטיפול רגשי. הממצאים הראו שבקרב אלה שתרגלו את המדיטציה, חל שיפור גדול יותר בהתמודדות עם תסמיני החרדה במהלך השבועיים הראשונים וכי ההשפעה המיטיבה נמשכה שלוש שנים לאחר תחילת המעקב. ממצאים דומים נרשמו גם בקרב קבוצות מאתגרות יותר, כמו חיילים משוחררים עם PTSD וכן אסירות ואסירים בבתי הכלא.

אז מה הקשר של כל זה למערכות יחסים רומנטיות? ובכן, שכשאנחנו משתמשים בתרגול שעוזר לנו להתחבר לעצמנו באופן כל כך עמוק, השינוי ניכר קודם כל בתחושה הכללית, בתפקוד המוח והגוף ואחר כך גם ביחס שלנו לעצמנו, לסביבה וכמובן לאנשים שאנחנו הכי אוהבים.

לא צריך להיות מומחה כדי להבין שהשקעה בעצמנו היא הדבר הכי חשוב שאנחנו יכולים לעשות גם לטובת יקירינו. "ואהבת לרעך כמוך" זה לא רק משפט יפה מהמקורות. כשאנחנו מחפשים את האהבה חיצונית, שמישהו,  בן/בת זוג, יאהב אותנו, אנחנו מנסים למלא את הריקנות הפנימית ושמים את רוב הציפיות שלנו על האחר. אולם, כשאנחנו אוהבים את עצמנו לפחות כמו שאנחנו אוהבים אחרים, רק אז אפשר לטפח מערכות יחסים שיאפשרו לנו באמת לתת ולקבל מכל הלב.

 

הכותבת היא אירנה פורט – פסיכולוגית בעלת למעלה מ-20 שנות ניסיון, המספקת תמיכה וליווי אישי בנושאי זוגיות ומערכות יחסים. מתרגלת את טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית במשך 4 שנים.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *